Hai - yksityyppivene

Gunnar L.Stenbäck
Hain historia juontaa 1920-luvulta, jolloin Helsingfors Segelsällskapissa (HSS) mietittiin miten nousevaa porvariluokkaa saataisiin innostumaan purjehduksesta, joka oli siihen aikaan kuninkaan laji ja rikkaiden laji. Alettiin etsimään halpaa ja hyvää venemallia, joka sopisi tähän tarkoitukseen. Suunnittelijan löytäminen ei kuitenkaan ollut aivan helppoa, sillä hyviä suunnittelijoita oli vähän ja heitä ei innostanut tyyppiveneen suunnittelu.
Uuden veneluokan suunnittelijaksi löydettiin Gunnar L. Stenbäck (1888-1947), joka oli täysverinen purjehtija ja suunnittelija. Stenbäck oli saanut kannuksensa nimenomaan purjeveneiden suunnittelusta toimiessaan vasta 21-vuotiaana Kuutos- ja Amerikka-luokkien suunnittelijana. Hän tuli kuitenkin tunnetuksi nimenomaan hai-veneestä. Stenbäck lähti liikkeelle yksityyppiveneestä, joka olisi mahdollisimman edullinen valmistaa ja antaisi vastinetta niin kilpa- kuin matkapurjehtijoille huomattavasti enemmän kuin samalla rahalla suunniteltu suunnitteluluokkavene. Hän rinnastikin hain valmistusperiaatteen Henry Fordin T-malliin.
Hai-vene esiteltiin ensimmäisen kerran Frisk Bris-lehdessä 9/1930. Ensimmäinen vene nähtiin
Kaartin Maneesin venenäyttelyssä 1931. Omaksi luokaksi hai hyväksyttiin vuotta myöhemmin eli 1932. Hai on ensimmäinen yksityyppivene, mikä on sarjatuotannossa veistetty. Kaikki mitat on annettu etukäteen valmiiksi, joka mahdollisti amatööri- ja pientelakan veiston. Yksityyppiluokassa kaikki veneet ovat samanlaisia. Hai mitat ovat seuraavat: pituus 9,60 m; leveys 1,90m; syvyys 1,10 m. Veneen kyljet ja kölilankku (rautaköli) on valmistettu männystä saarni kaarin. Täkkireuna, hyttilaita ja keula ovat tammesta. Täkki tehdään joko Oregon-männystä, kuusesta tai kuusesta ja kankaasta. Purjepinta-ala on suhteellisen pieni.


Haita on veistetty tähän päivään saakka 291 kappaletta. Näistä noin sata on veistetty ranskalaisille (Requin-luokka). Noin kolmekymmentä haita on mennyt Itämeren alueelle sekä toiset 30 Amerikkaan. Vientiveneet ovat enimmäkseen Åbo Båtvarvin veistämiä. Kotimaisia haita on veistetty useilla pienveistämöillä. Haista muodostui Suomessa pidetty huvipursi, jonka ominaisuudet toimivat sekä saaristossa että sisävesillä. Purjehtijoiden kesken hai-vene on tunnettu siitä, että se purjehtii ulos kun muut tulevat sisään. Aktiivisissa luokassa on kilpailtu Suomen mestaruustasolla jo vuodesta 1967 lähtien. Vuonna 1963 perustettiin Hai-purjehtijat ry, johon melkein kaikki veneet ja purjehtijat kuuluvat. Tänä päivänä Suomessa on jäljellä noin 50 venettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti